onsdag 15 mars 2017

Lyfta taket en våning

Vi har ju läst i lokaltidningen om ägarna till huset som höjdes en våning och hur de kämpade i sju år för att få sin rätt igenom. Det är lite kul för att jag var övertygad om att det inte var tillåtet här i Tallis - vilket då kommunen hävdade då de typ 1989 bestämt det.

Ägarna hänvisade dock till detaljplanen från någon gång på 1940-talet där det är utmärkt att vissa hus ska få bygga på en våning om så önskas, hur högt i så fall och så vidare. Ja, det var planen från början, helt enkelt, som ingen förverkligat först nu. Go figure.

Eftersom jag har tagit del av detaljplanen kan jag berätta att det där även framgår att du kan ta ut en del av vinden och låta innertaket gå hela vägen upp till nock - men inte hela. Tror det var max en tredjedel eller så. Ja, det var sådana bestämmelser som fanns där. Däremot lyckades jag inte läsa fram vad som gällde för mitt hus. Den var svårtydd!

Det ska enligt utsago bara ta två dagar att höja taket och det här huset har haft den här kåpan på i flera veckor nu. Kanske något annat projekt.

När jag och Granne Karin var ute på hundpromenad för några helger sedan och passerade huset på bilden ovan så började vi prata om takhöjningarna som bokstavligen börjar ploppa upp (hehe) här i Tallis. Vi vägde kostnaden för ett taklyft (vår gissning) mot kostnaden att sälja och flytta till större i samma hood om några år och drog slutsatsen att det ju är bra lägre att köra på det förstnämnda.

Vi log lite och konstaterade att vi verkligen gjort en bra investering i valen av hus - vilken öppning om en nu skaffar hysteriskt många barn eller något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar