lördag 31 januari 2015

Bio i Farsta

Tjo!

Det har varit en aktiv helg där jag började hos Syrran i Sollis med Mami. Det var barngos, thaimat och babbel. Jag har hjälpt Tommy att köra alkohol från Systemet för hans fest ikväll (som jag inte går på) efterföljt av middag på Svenska Hamburgerköket i Kransen. Idag har jag och hundarna varit inne i staden på lunch hos Papi och hunnit fika med en gammal bekant från pluggtiden i Kalmar på nya fiket Hay Day. Puh!


Och ikväll, hemma kommer jag av en slump över en Facebook-sida där en en SF-biograf i Farsta lobbas fram. Jag skulle jag absolut älska en biograf där. Att gå på bio är verkligen upplevelse som inte kan jämföras med TV eller ens projektor på storduk hemma.

I Farsta skulle man fånga upp Haninge-folket och kanske också Tyresö-borna. Ja, och eventuellt också Enskedisarna, Skarpisarna och Hammarbyarna som inte vill åka in till Söder eller Sickla.


Helt ärligt är väl en biografi i Farsta något jag går omkring och tror ska hända snart. Farsta Centrum har inget riktigt restaurangliv. Det liksom dör när butikerna stänger. Centrumet behöver inget för att dra folk dit efter att kommersen svalnat för dagen. Men, men. Vem vet.

HÄR är hur som helst sidan på Face för dig som också vill ha en bio där.


Och här kommer koncept- och affärsutvecklar-tillägget som vanliga bloggbesökare troligen inte orkar läsa....

Det är hög tid för biograferna att ta nästa steg. Att besöka en biograf har sett likadant ut sedan urminnes tider. And to be frank, det verkar vara en blödande verksamhet där man tjänar pengar på godis och popcorn snarare än visningarna.

1. I Bangkok delar man upp biostolarna i olika prisklasser - för helt ärligt så är ju alla platser långt ifrån lika bra. Det här möjliggör det för studenter, familjer med sämre ekonomi. och arbetslösa Du behöver inte tappa de här grupperna bara för att man ibland är i en fas i livet.

2. Ett sätt att få beläggning på föreställningar under mindre attraktiva tider såsom eftermiddagar - gör samma sak! Sänk priset.

3. Läsk, godis och popcorn? Ställ fram automater så slipper jag betala för en massa onödig personals lön. Jag kan likväl trycka fram det jag vill ha på en knapp som att bli servad över disk.

Well, några väldigt enkla åtgärder. Sen finns ju så klart restaurang- och barvarianten, men det är ju ett annat maskiner i med servering- och alko-tillstånd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar