fredag 16 januari 2015

Mättad jord

(En sjö på gräsmattan)

Jag såg något gammalt avsnitt av Äntligen Hemma här om sistens där de i slutet ger snabbtips. Bosse Rappne, deras odlingsexpert berättade om hur man kunde ta reda på om jorden är lerig och även hur lerig.

Min stackars gräsmatta är väldigt mätt. Jag gissar att det är tung, satt lera på hela min tomt. Kanske i hela Tallkrogen! För titta på bilden ovan. Den är från i helgen när snön töat. En gigantisk pöl. På min matta blir det pölar också (mindre) och det tar jag som ett tecken på att den är lerig. Kanske jag har fel?

Bosse sa att man ska blanda upp jorden med mull, men shit - ska man göra det med hela mattan? Hela tomten? Det känns som ett något större projekt än att göra i ordning en odlingsbädd.

Jag hittade en artikel från Odla.nu här, men den känns väldigt initierad och jag är inte ens nybörjare...

(Alice vilar på min rumpa)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar