tisdag 27 januari 2015

Hugga träd?

Jag har totalt 6 fruktträd på min lilla tomt. 5 av dessa är äpple och alla ger frukt. Det är ganska många träd att ta hand om för att inte tala om frukt!

Jag har dessutom en rackare som blockar kvällssolen... Jag har tänkt länge och är säker på att jag vill att det ska huggas ned. Den skymmer ingen insyn heller. Ingen viktig insyn iaf.

(Där borta där Svea sitter och spanar på betongzebrorna)

Planerna för detta är så klart inte bara att choppa ned det. Nä, här tänker vi hållbarhet. Går det att göra något vettigt av träet från trädet? Förutom att elda upp skiten i en framtida kamin. Jag gillar idén att fortsätta ge huset och tomten historia trots att de redan har så mycket.

Mina funderingar kretsar kring dels enkla grejer som att göra hyllor, ett matbord eller en ljugarbänk, men också - lyssna på detta nu - ett golv! Jag tänker att man skulle kunna skiva upp träet på bredden i 3 cm-skivor och lägga som golv. Det blir då alltså med ändträet uppåt. 

Jag ska googla lite på detta, vilket underhåll som krävs och lite hur det skulle kunna se ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar