tisdag 20 januari 2015

Recept: Svensk papaya-sallad

Hallå där!

Jag är ju inte direkt den som lägger upp recept på bloggen, ännu mindre den som FÖLJER recept. Jag tror jag kan ha följt ett recept i hela mitt liv. Det var en rökig chiligryta på högrev som blev väldigt lyckad.

Hur som. Jag tänkte SKRIVA ett recept. Det är en ställföreträdare till den thailändska papayasalladen (som tam) som är enkel att göra när ens cravings blir för stora. Ofta finns ju inte papaya på restaurangerna så även om rätten finns på menyn så kanske de inte kan göra den åt dig.

I mitt recept finns ingen papaya. Då hade den ju inte varit enkel att fixa. Den här ställföreträdaren smakar tyyyyp som papayasallad och är gjord på sånt som vi köper hem här i Sverige.

(Från igår kväll)

Du behöver:
1 stor morot
1 rött äpple
1 liten tomat eller några cocktailtomater
1 vitlöksklyfta
Lime- eller citronsaft (från frukt eller från flaska)
Fisksås
Ca 2 msk socker 
Färsk chili (as much as you can handle)

Skölj det som sköljas bör. Skala inget - såvida du inte har obsessive compulsive disorder. Riv moroten och äpplet på den grova sidan av rivjärnet. Lägg över i skål. Häll ned eventuell juice från äpplet om det går.
Har du en mortel dunkar du sönder tomaten/tomaterna, chilin och vitlöken och blandar i socker, fisksås och citrussaft. Har du inte mortel kan du strimla tomaterna, pressa vitlöken och bara tjonga ned allt med de andra grejerna rakt ned i skålen och röra om.

Smaka av och balansera in det som behövs. Mer socker, mer sälta (fisksås) eller kanske mer hetta?!

Enjoy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar