måndag 12 januari 2015

Premiär i kommunaltrafiken


Måndag morgon igen! Det snöar i Stockholm, så där så att det riktigt yr och man blir lite irriterad på sig själv som sminkade sig på morgonen. Hoppas er helg var bra!

Igår, söndag skulle jag och Pälsdamerna bort till Midsommarkransen där Tommy bor. På agendan stor att laga och äta linner - dvs lunch och dinner i ett och samma. Man äter det typ klockan 16 och tar ett fint glas vin till. Sen hinner man hem till kvällen och samla sig inför veckan som väntar och ändå få lite egentid framför en film.

(I väntan på tvärbanan)

Normalt hade jag nog tagit Herrgårdsvagnen, men det snöade som tusan igår. Det kändes motigt och då tycker jag att det är bättre att inte köra.

Så vi fick chansen att testa kommunaltrafik för Alice! Det blev även en premiär för mig att hantera två hundar där.


Alice var så klart genomförvirrad! Hon fattade inte vilket håll hon skulle när dörrarna öppnades eller vad som förväntades av henne när vi väl var inne i fordonet (vi hann testa tub, tvärbana OCH buss igår!). Precis som Svea gjorde i början så flämtade hon som en toka hela åkturerna. Det gör ont i själen, men som matte måste man vara stencool och ignorera det. Det där ger sig. Svea vet precis hur hon ska göra nu förtiden och är helt lugn.


Och för mig då som tvåhundsmatte? Ja, det var krångligt! En av väldigt få negativa grejer med att ha två hundar kontra en (eller ingen :)). De är lite för små för att sitta på golvet, dels pga storlek och dels då det är kallt där. Så upp i knät ska dem och det är lite bökigt både när man ska av och på fordonet.

Nu är ju detta med att åka kommunalt utanför regel för oss. De ska inte vara med i innerstaden och ska vi till andra förorter (som igår) så kan jag ta bilen. Men bra att träna upp Alice (och mig) - för undantag finns ju.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar