fredag 8 november 2013

Byte av vattenmätare


I brevlådan min låg ett meddelande från Stockholm Vatten som ville att jag skulle kontakta dem. Jag ringde upp idag. Det var mitt första "villa-samtal", det vill säga ett samtal där jag ringer i en fråga som bara rör villa och inte lägenhet.

En man med lustig dialekt svarade. Trevlig. Kanske kom han från Dalarna. Hard to tell.

Jag förklarade att jag är ny på området och att han skulle ta det från början. Tydligen byter man vattenmätare var tionde år och det råkar infalla just när jag flyttar in. Jag har ju inte den blekaste var en vattenmätare skulle kunna tänkas sitta eller hur den ser ut, men han dillade om två kranar och att det satt en vattenmätare på den. Som om det var självklart att jag visste hur en vattenmätare såg ut :) Eftersom jag inte vet det så var han schysst och MMS:ade en bild på.

(Skarpt)

Viktig info: Om det sitter en sådan där tjong på röret, typ på en decimeter gånger en decimeter, så kunde man inte byta mätare i vilket fall. Den kallas en offeranod och kunde typ gå sönder då. Har inte den blekaste vad den gör...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar