fredag 15 november 2013

Försäkringsdjungeln

(På mitt kontor idag)

Så där, då. Jag pausade från allt jobb idag (förutom att jag så klart svarade på några mail). Idag var fokus nämligen försäkringar. Det tar ju sådan tid. Helt omöjligt att jämföra fler än tre stycken. Det är nog lättare att sätta sig och jämföra när man redan har en. Får göra det om ett år igen.

Jag valde att ta ett bolag där jag redan har försäkringar i hopp om någon slags rabatt. Men icke! De hade ingen naturlig koppling, ansåg man. Villa- och Hemförsäkring hade det så klart. Bil också om jag hade velat ha en sådan. Men inte hund....

Jag skippade tilläggsförsäkringarna. Jag är en väldigt "oförsäkrig" person. Drulle är bara sälj-trams om man har ett sparkapital på banken och jag skulle aldrig tänka tanken att köpa en försäkring till dator, skrivare eller telefon. Herregud, händer något är det ett ypperligt tillfälle att köpa nytt :)

De hade något som heter Utökad Byggnadsförsäkring som täcker skador i vårutrymmen och läckage på tak.
Grejen är att jag har knapphändig info om huset och när det renoverats senast eftersom det är ett dödsbo - plus att det är i dåligt skick. Då gäller liksom inte försäkringen ändå. Så den skippade jag av den anledningen.

En sak jag lärt mig när det kommer till försäkringar: Lika bra att vara ärlig. Visar det sig att du haft en dåligt knä eller gått i terapi så ska du säga det och ange varför. Samma sak med en fuktskadad källare. Annars är försäkringen ändå värdelös.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar