lördag 6 oktober 2012

Blondinbella gör det

Som jag berättat tidigare har alla hus i Tallis en skorstensstock. Ibland igenmurad, ibland öppen men ej i bruk och ibland funkar den alldeles utmärkt. Ibland har man ställt in en ny kamin vilket jag faktiskt föredrar allra mest. Man vill ju ha lite kontroll på elden.

Hade jag bott i en liten lägga i stan hade jag inte alls brytt mig om en eldstad. En sådan tar ju oftast plats  och den har ju inte samma funktion som en liten villa mitt i vintern då eldning faktiskt sänker uppvärmingskostnaderna.

Det senaste huset som jag berättade om här har en fungerande öppen spis. Se bild nedan.


Jag skulle dock kunna tänka mig en liknande lösning jag hittade på Blondinbellas blogg. Hon och hennes kille kollade på kakelugnar mm (lär här). De hade gammeldagsa ungar men som egentligen är moderna kaminer :) Se nedan.


Jag älskar brasor. Jag tjingar alltid pax när vi ska ut till Martins landställe i Trosa att jag får ta hand brasan. Det är så varmt framför brasan och fridfullt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar