onsdag 10 oktober 2012

Provtryckning


Jag skrev ju lite om eldstäder här och blev lite nyfiken på vad en provtryckning egentligen är.



Enheten man mäter med är Pa (pascal).

Min Facebook-kompis som säljer sitt fina hus på Enskedefältet (ja, vi kan kalla honom "Enskedefältet") gav mig detta ganska koncisa svar:

Provtryckning är ett test sotaren gör för att se om en gammal vittrad skorsten håller att elda i. Murstocken får inte läcka, för då finns risk att huset brinner ned. Eller att du blir rökgasförgiftad. Men oftast kan man line-a om en skorstenspipa utan att bli ruinerad.

Hittade faktiskt inget om provtryckning på Wiki (hur det nu är möjligt) men så klart i en diskussionstråd på Byggahus.se:
när man trycker en skorsten så beräknar man trycket genom att räkna 3 pascal/meter. så om kanalen är tex 5m så skall den klara 15pascal i övertryck.


Vet ni. Jag känner inte att jag behöver veta mer om den här saken just nu. Det här räcker gott och väl.

1 kommentar: