söndag 21 oktober 2012

Reavinstskatt - nu hajar jag mer!

(Här sitter jag på Jika's Coffee och tror att jag har koll)

I morse hade jag och syrran Annie ett långt samtal om reavinstskatt. Låter ju som ett råtorrt samtal, men eftersom vi båda är i husköpar- och lägenhetssäljartagen är detta högaktuellt. Hon och Mårten räknar numer på allvar vad deras skarpa månadskostnad ska bli om de väljer att lägga ett bud och eventuellt köpa ett hus.


Jag skrev lite om reavinstskatt tidigare (här), men det verkar nu som att jag inte hajat helt. Inte heller hon. Hon hade rådfrågat en kusin till Mårten som jobbar på bank med just lån som försökte förklara hur man ska tänka. Jag ska försöka förklara det jag hajade här:

Det verkar som att det Skatteverket kallar uppskovsbeloppet av någon anledning är hela reavinsten (ej att förväxlas med reavinstskatten). Det är det som gör allt väldigt förvirrande. Det är antagligen för att det är reavinsten minus eventuella avdrag som mäklararvode, homestaging, nödvändiga renoveringar de närmaste 5 åren (endast material, ej mantimmar), mm.

På uppskovsbeloppet har Skatteverket satt en schablonprocentsats på 1,67 %. Det är alltså på denna summa som man sedan ska betala 30 % i straffavgift för att man skjuter upp skatten. I realiteten blir det 0,5 % på uppskovsbeloppet. Hänger ni med? Alltså; har du gjort en reavinst på 100K så räknar du gånger 0,05 för att få fram vad din årliga straffavgift blir.

(Här sitter jag och inser att jag förmodligen inte alls har koll) 

All this is very confusing och vi hajar inte helt, men litar så klart på banksnubben som Annie känner privat. Vi ville räkna på vad som lönar sig bäst - att skjuta upp skatten och betala straffavgift (som kan liknas vid ränta på banken) eller att ta banklån och betala ränta. Så…

Summa sumarum:
Det som allt detta landar i på något vänster är att om du tar ett lån på banken och får en ränta på mer än 3,24 % så lönar det sig att skjuta upp skatten. Landar räntan på längre än så, lönar det sig att betala av på skatten till Skatteverket istället.

Detta var generellt för alla oavsett hur mycket du lånar eller vad du får för reavinst.

Om jag hajat det rätt. Jag tror att det kommer en hel del nya kunskaper här, speciellt när det blir ”live”, dvs när vi faktiskt köper.

Ps. Glöm inte bort att man bara kan skjuta upp 1.450K. Resten ska skattas direkt, cold turkey.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar