torsdag 25 oktober 2012

Roman Baths


Aaamen, tjena mittbena, som min kära vän Filip brukar säga. Det här stället, The Roman Baths, var så massivt! 

Anledningen till att staden heter Bath är just för det var en stor "badstad" på romartiden, säg typ på 1100-talet. Här i Bath finns landets enda hot spring. När Romarna tog över England (åh, hoppas jag har rätt nu, det var så sjukt mycket info) byggde de sig ett gigantiskt spa. Och det här är the remains. Väldigt välbevarat.


Till skillnad från Stonehenge fanns här en massa info och historia att berätta. Okej, det skiljer ju några tusen år mellan de två byggnationerna, men jag tänker mest på värdet för mig som besökare. 

Det jag plåtat här är the great bath, men det fanns en massa pooler, varma och kalla, massagerum, tempelgård mm på området. Ungefär hälften finns kvar. 

Vattnet kom upp ur en het källa som finns kvar än idag. Jag såg den. Den är väl skyddad och det kommer upp gasbubblor från marken. Om jag minns rätt uppmättes temperaturen till 45 grader. Det här vattnet rinner sedan genom alla olika pooler. 

(Där terassen är, balkongen, är gatuplan)

(Det ångade om vattnet)

Tydligen delade man pool, pojkar och flickor och till och med badade nakna! Det hade jag aldrig kunnat gissa. Men sen kom en ny kejsare vid makten och satte stop för det där tramset.


(Toppen av ingången till något av alla hus på området)

De sa att man skulle avvara två timmar för att få ut det mesta av stället och jag såg detta bad och tänkte "Yeah, right". Men... det var en massa gångar under jord där man fick se vattnet komma från källan och rinna till sina olika pooler, delar av tempelgården, altaren som delvis fanns kvar på samma ställe som det stod då.


(Katolska katedralen The Abbey reser sig i bakgrunden)

För den som gillar historia och arkitektur var detta ett wow-ställe. Och jag gillar ju båda. Riktigt bra info i commentryn också.

I slutet av turen fick man smaka på vattnet som kom ur en kran. Det var inte alls så äckligt förutom att det var varmt då. En lätt hint av järn, kanske...

Jag var där ganska exakt två timmar. helt slutkörd nu.

3 kommentarer:

  1. Vad fint! Oerhört vackert. Där skulle man kunna tänka sig att crawla några längder.
    /Enskedefältet

    SvaraRadera
  2. Fick man inte bada?

    SvaraRadera
  3. Gud nej. Det fanns dock ett modernt spa 100 meter bort med, vad jag uppfattade det som, samma vatten. Fast uppe på toppen av en byggnad så man hade utsikt över staden.

    SvaraRadera