onsdag 17 oktober 2012

Förortsturné och missförstånd


Martin checkade in mig och Hanna på Gateau i Ängby i lördags på Fejsan.  Han visade vad han valt att skriva i förklaringen till incheckningen och vi sa båda att jo, det var precis det det var - Förortsturné del 2. 

Det slog mig att folk, dvs folk på Face, kanske missuppfattar vår incheckning och vårt besök i Ängby som ironi. Guysen höll med mig samtidigt som vi konstaterade att det inte finns ett uns av ironi från vår sida. Det är så självklart för oss att vi inte ens tagit upp det först Martin gjorde incheckningen. Folk uppfattar oss som extrema innerstadsfolk, dvs folk som aldrig skulle röra sig utanför tullarna. Och visst, Martin är uppvuxen i innerstan, men både jag och Hanna kommer från de nordvästra förorterna och har en massa minnen från vår barndom att hämta när vi spatserar planlöst i området. Samma sak när vi var i Vällingby för 1,5 år sedan (läs här).

Jag får ofta höra det, att folk tror att jag är en "city slicker", att jag går ut så ofta och dricker. Well, ETT: Förorten ÄR Stockholm, storstaden Stockholm. TVÅ: Say, what? Jag går ju aldrig ut. TRE: Dricker är jag verkligen inte bäst på. Jag har varit full tre gånger i år hittills.

När vi var ute i Bromma gjorde vi egentligen inget speciellt, vi promenerade, åt lunch, fikade. Men allt var så betydligt mer berikande och stimulerande eftersom vi valde att göra allt detta någon annanstans. Jag längtar jättemycket till att slippa hänga inne i stan på helgerna. Förortsbarn som jag är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar