torsdag 11 oktober 2012

Aktuellt snack om räntor

I morse när jag vaknade ögnade jag som vanligt igenom Aftonbladet på mobilen. Den enda artikeln jag läste var från Min Ekonomi som handlade om hur bankerna tjänar pengar på marginalerna. Well, det är väl bra för dem. Bankerna finns till för att de ska vara lönsamma - precis som vilket annat företag som helst. De är privata. Snark.



Hur som helst var det ändå en bra artikel. Läs den här. Den avslutas med det allra bästa tipset för att sin förhandlingskraft och det är precis det jag alltid sagt; att vara rörlig (läs här). Det här är väl pretty much slutklämmen i artikeln:

– Att vara mer rörlig. Många kunder delar upp sina lån, man har en del bundet under kortare tid och del bundet lite längre. Problemet då är det blir svårt att flytta lånet till en annan bank och man hamnar i ett sämre förhandlingsläge. Har man kortare lån som förfaller samtidigt blir man mycket rörligare som kund och kan dra vidare till en annan bank som erbjuder bättre ränta. Nackdelen med att vara rörlig är dock att man blir mer utsatt för svängningar i räntan.




Aktuella räntor (Saxat från Aftonbladet.se)
SBAB:
3-månader – 3,36%
2 år – 3,25 %
5 år – 3,53%

Nordea:
3-månader – 3,55%
2 år – 3,38%
5 år – 3,63%

SEB:
3-månader – 3,55%
2 år – 3,40%
5 år – 3,69%

Handelsbanken:
3-månader – 3,49%
2 år – 3,28%
5 år – 3,54%

Swedbank:
3-månader – 3,49%
2 år – 3,28%
5 år – 3,55%

Gäller: 8/10-2012


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar