fredag 5 oktober 2012

Isolerruta

Idag lärde jag mig något nytt. I det senaste huset finns isolerrutor på sina håll med 2-glas.



Från Wiki:
En isolerruta, även förseglad ruta eller flerglasruta, är en glasningsenhet bestående av två eller flera planglasskivor med ett visst inbördes avstånd. Dessa är sammanfogade vid kanten så att utrymmet mellan glasskivorna blir helt avstängt från den omgivande atmosfären.[1] En förseglad ruta bestående av två glas kallas tvåglasisolerruta och en ruta besående av tre glas kallas treglasisolerruta.



Jag minns att Lasse snackat om sådana här rutor och att de fylls med en gas (tydligen argon- eller kryptongas). Gasen funktion är att isolera huset ytterligare. Minns jag rätt höll den där gasen inte för evigt utan i ca 10 år. Efter det köper man en ny "kasett" som man sätter i. Hittar inte riktigt den här infon på Wiki och orkar inte leta vidare på alla sajter som säljer isolerrutor.



Däremot hittade jag en sida på en sajt som hade typ all info there is om fönster! Här.
Wow. Den där sajten får man ju skumma igenom någon dag då man är uttråkad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar